Κάποιοι σύνδεσμοι σε πηγές τεκμηρίωσης που παρατίθενται στα κείμενα ενδέχεται να μην είναι ενεργοί. Κάποιες από τις πηγές μπορούν να ανακτηθούν συμπληρώνοντας το URL του συνδέσμου (δεξί κλικ στο σύνδεσμο) στο Wayback Machine (http://archive.org/index.php)
Για μεγέθυνση ή σμίκρυνση κειμένων πατήστε το Ctlr (κάτω αριστερά του πληκτρολογίου) και μετακινείστε μπρος ή πίσω τον τροχό του ποντικιού

3.9.10

Ο Εμπνευσμένος Λόγος μιας Μαθήτριας



Υπάρχει η ιστορία ενός νέου, σοβαρού μαθητή του Zen ο οποίος πλησίασε τον δάσκαλό του και τον ρώτησε
" Αν εργαστώ πολύ σκληρά και με επιμέλεια, πόσο καιρό θα μου πάρει να βρω το Zen» ;
Ο δάσκαλος αφού το σκέφτηκε απάντησε: " δέκα χρόνια . .

"Ο μαθητής ξαναρώτησε:
"Αν όμως εργαστώ πραγματικά σκληρά και αφοσιωθώ εντελώς σ΄αυτό, πόσο καιρό θα μου πάρει; »
Ο δάσκαλος απάντησε "Τότε, είκοσι χρόνια" .
"Αν πραγματικά εργαστώ, σκληρά, πολύ σκληρά γι αυτό, πόσο θα μου πάρει; " ξαναρώτησε ο μαθητής.
" Τριάντα χρόνια ", απάντησε ο δάσκαλος.
"Μα, δεν καταλαβαίνω », είπε ο μαθητής απογοητευμένος.

" Κάθε φορά που λέω ;oτι θα εργαστώ πιο σκληρά, λέτε ότι θα μου πάρει περισσότερο χρόνο. Γιατί το λέτε αυτό; "

Και ο δάσκαλος απάντησε:
"Όταν έχεις ένα μάτι στο στόχο, έχεις μόνο ένα μάτι στο δρόμο. "

.
Αυτό είναι το δίλημμα που έχω αντιμετωπίσει στα πλαίσια του αμερικανικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Έχουμε επικεντρωθεί τόσο σε ένα στόχο, είτε να περάσουμε στις εξετάσεις, ή να αποφοιτήσουμε πρώτοι στην τάξη.
Με τον τρόπο αυτό, όμως, δεν μαθαίνουμε πραγματικά. Κάνουμε ό, τι χρειάζεται για την επίτευξη του αρχικού στόχου μας .
Μερικοί ίσως να σκέφτεστε:
"Και λοιπόν, αν έχεις περάσει τις εξετάσεις, ή έχεις αποφοιτήσει πρώτη, δεν έχεις μάθει κάτι;
Ναι, κάτι έχω μάθει, αλλά όχι όλα όσα θα μπορούσα να είχα μάθει.
.
Ίσως, το μόνο που έμαθα είναι πώς να απομνημονεύω ονόματα, τοποθεσίες και ημερομηνίες που αργότερα θα ξεχάσω, για να καθαρίσει το μυαλό μου για την επόμενη εξέταση.Το σχολείο δεν είναι αυτό που θα μπορούσε να είναι.
.
Για τους περισσότερους νέους το σχολείο σήμερα είναι ένας ένας τόπος όπου αποφασίζουν ότι ο στόχος τους είναι να φύγουν όσο γίνεται πιο σύντομα.
.
Σήμερα τον πραγματοποιώ αυτό το στόχο. Αποφοιτώ.
Θα πρεπε να το βλέπω ως μια θετική εμπειρία, όταν μάλιστα βρίσκομαι στην κορυφή της τάξης μου.
Ωστόσο, εκ των υστέρων, δεν μπορώ να πω ότι είμαι πιο ευφυής από τους συμμαθητές μου.
Μπορώ μόνο να πω ότι ήμουνα η καλύτερη στο να κάνω ότι μου λέγανε και στο να συμμορφώνομαι με το σύστημα εργασίας.
.
Σήμερα, στέκομαι εδώ και υποτίθεται ότι είμαι υπερήφανη που έχω ολοκληρώσει αυτή την περίοδο εκμάθησης και κατήχησης.
Το φθινόπωρο θα προχωρήσω στην επόμενη φάση που αναμένεται από εμένα, προκειμένου να πάρω ένα χαρτί που θα πιστοποιεί ότι είμαι σε θέση να εργαστώ.
.
Αλλά αμφισβητείται ότι είμαι άνθρωπος, στοχαστής, περιπλανητής – και όχι εργαζόμενος.
.
Εργαζόμενος είναι κάποιος που είναι παγιδευμένος να επαναλαμβάνει - σκλάβος του συστήματος που έχει συγκροτηθεί πριν από αυτόν.
.
Τώρα, έχω επιτύχει να αποδείξω ότι ήμουν ο καλύτερος σκλάβος.
Έκανα αυτό που μου είπαν στο έπαρκο.
Ενώ άλλοι κάθονταν στην τάξη και σκέφτονταν να γίνουν αργότερα μεγάλοι καλλιτέχνες, εγώ καθόμουνα στην τάξη για να κρατάω σημειώσεις και να γίνω ένας μεγάλος επιτυχών των εξετάσεων.
Ενώ άλλοι μπορεί να ερχόντουσαν χωρίς να έχουν κάνει τη δουλειά στο σπίτι, γιατί ασχολιόντουσαν με τα ενδιαφέροντά τους, εγώ δεν παρέλειψα ποτέ καμία εργασία μου.
Ενώ άλλοι έγραφαν στίχους και μουσική, εγώ αποφάσιζα να αποκτήσω επιπλέον πιστωτικές μονάδες, παρόλο που δεν τις είχα ανάγκη.
.
Έτσι, αναρωτιέμαι, γιατί να θέλω ακόμη αυτή τη θέση;
Σίγουρα, την κέρδισα, αλλά τι θα βγει απ΄αυτό;
Όταν θα φύγω από το εκπαιδευτικό ίδρυμα, θα είμαι επιτυχημένη ή χαμένη;
Δεν έχω καθόλου ιδέα τι θέλω να κάνω με τη ζωή μου.
Δεν έχω κανένα ενδιαφέρον, γιατί έβλεπα τις σπουδές μου ως έργασία και διακρίθηκα σε όλα τα θέματα μόνο και μόνο για να υπερέχω, όχι για να μάθω.Και ειλικρινά , τώρα είμαι φοβισμένη.
.
Ο John Taylor Gatto, συνταξιούχος δάσκαλος και ακτιβιστής, επικριτικός της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, υποστηρίζει:
« Θα μπορούσαμε να ενθαρρύνουμε τις καλύτερες ποιότητες της νεότητας –την περιέργεια , την περιπέτεια , την προσαρμοστικότητα, την ικανότητα για κατανόηση και έκπληξη απλά με μεγαλύτερη ευελιξία ως προς το χρόνο , τα κείμενα και τις εξετάσεις, προετοιμάζοντας τα παιδιά για πραγματικά υπεύθυνους ενήλικες και δίνοντας σε κάθε μαθητή την αυτονομία που χρειάζεται για να αναλαμβάνει κατά καιρούς και να διαχειρίζεται κινδύνους.
Αλλά δεν το κάνουμε αυτό ».
.Μέσα σε αυτά τα τείχη του ιδρύματος, αναμένεται να είμαστε όλοι το ίδιο.Είμαστε εκπαιδευμένοι να περνάμε κάθε τυποποιημένη εξέταση, και εκείνοι που αποκλίνουν και βλέπουν το φως μέσα από διαφορετικό φακό είναι άχρηστοι για το σύστημα της δημόσιας εκπαίδευσης και αντιμετωπίζονται με περιφρόνηση.
.
H L Mencken έγραψε στο The American Mercury τον Απρίλιο του 1924 ότι ο σκοπός της δημόσιας εκπαίδευσης δεν είναι για να γεμίσουν τους νέους με γνώση και να αφυπνήσουν τη νοημοσύνη τους . ...Τίποτα δεν απέχει περισσότερο από την αλήθεια.
Ο στόχος ... είναι απλά να κατεβάσουν όσο γίνεται μεγαλύτερο αριθμό ατόμων στο ίδιο ασφαλές επίπεδο, να αναθρέψουν και εκπαιδεύσουν τυποποιημένους πολίτες, να καταστείλουν τη διαφωνία και την πρωτοτυπία . Αυτός είναι ο στόχος στις Ηνωμένες Πολιτείες . ( Gatto )
.
Για παράδειγμα, δεν θα μάθετε για την ιδέα της «κριτικής σκέψης . "
Υπάρχει τέτοιο πράγμα όπως "άκριτη σκέψη ;
Να σκέφτεσαι είναι να επεξεργάζεται τις πληροφορίες προκειμένου να διαμορφώσεις άποψη .
Αλλά αν δεν μπορούμε να κρίνουμε όταν επεξεργαζόμαστε τις πληροφορίες αυτές, τότε σκεφτόμαστε πραγματικα;
Ή μήπως δεχόμαστε άκριτα τις απόψεις των άλλων ως την αλήθεια;
.
Αυτό μου συνέβαινε και αν δεν είχα την τύχη να έχω τη σπάνια καθηγήτρια Αγγλικών, Donna Bryan, που μου επέτρεψε να ανοίξω το μυαλό μου και να υποβάλλω ερωτήσεις πριν να αποδεχθώ ως δόγμα ό,τι έγραφε το βιβλίο, θα ήμουνα καταδικασμένη .
.
Τώρα είμαι φωτισμένη, αλλά το μυαλό μου ακόμη αισθάνεται ανίκανο.
Θα πρέπει να το επανεκπαιδεύσω και να θυμάμαι συνεχώς πόσο παράλογο είναι στην πραγματικότητα αυτό το φαινομενικά υγιές μέρος .
.
Και τώρα είμαι εδώ σε έναν κόσμο που καθοδηγείται από τον φόβο, έναν κόσμο που καταστέλλει τη μοναδικότητα που βρίσκεται μέσα σε κάθε ένα από εμάς, έναν κόσμο όπου μπορούμε είτε να αποδεχθούμε την απάνθρωπη ανοησία του εταιρισμού και του υλισμού ή να επιβάλουμε την αλλαγή.
Δεν έχουμε παραχθεί από ένα εκπαιδευτικό σύστημα που μας προορίζει για θέσεις εργασίας που θα μπορούσαν να αυτοματοποιηθούν, για εργασίες που δεν χρειάζεται να γίνουν, για σκλαβιά χωρίς ζέση για ουσιαστική επίτευξη.
Δεν έχουμε επιλογές στη ζωή, όταν τα χρήματα είναι η κινητήριος δύναμή μας.
.
Κινητήρια δύναμη μας θα έπρεπε να είναι το πάθος, αλλά αυτό χάνεται από τη στιγμή που πατάμε το πόδι μας σε ένα σύστημα που μας ακινητοποιεί, αντί να μας εμπνέει .
Είμαστε όλοι πολύ ιδιαίτεροι, κάθε άνθρωπος σε αυτόν τον πλανήτη είναι τόσο ξεχωριστός, ώστε δεν είμαστε όλοι άξιοι για κάτι καλύτερο, να χρησιμοποιούμε το μυαλό μας για καινοτομία και όχι αποστήθιση, για δημιουργικότητα και όχι μάταιη δραστηριότητα, για προώθηση και όχι στασιμότητα;
Δεν είμαστε εδώ για να πάρουμε ένα βαθμό, για να βρούμε στη συνέχεια μια θέση εργασίας, ώστε να μπορούμε να καταναλώνουμε τα εγκεκριμένα βιομηχανικά προιόντα.
Υπάρχει κάτι περισσότερο και ακόμη περισσότερο .
.
Το πιο θλιβερό είναι ότι η πλειοψηφία των φοιτητών δεν έχει τη δυνατότητα να προβληματιστεί όπως έγώ.Η πλειοψηφία των φοιτητών υπόκειται στις ίδιες τεχνικές πλύσης εγκεφάλου, ώστε να δημιουργηθεί ένα αυτάρεσκο εργατικό δυναμικό που να εργάζεται για τα συμφέροντα των μεγάλων εταιρειών και της κυβέρνησης,
και το χειρότερο από όλα είναι ότι το αγνοεί αυτό.

.Ποτέ δεν θα μπορέσουν να γυρίσουν πίσω αυτά τα 18 χρόνια.
Δεν μπορώ να το σκάσω σε μια άλλη χώρα με ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να προορίζεται να διαφωτίσει και όχι να συμμορφώσει.
Αυτό το κομμάτι της ζωής μου έχει τελειώσει και θέλω να βεβαιωθώ ότι σε κανένα άλλο παιδί δεν θα κατασταλεί το δυναμικό του από δυνάμεις που προορίζονται να το εκμεταλλεύονται και να το εξουσιάζουν.
.
Είμαστε ανθρώπινα όντα.
Είμαστε στοχαστές, ονειροπόλοι, εξερευνητές, καλλιτέχνες, συγγραφείς, μηχανικοί.
Είμαστε ό,τιδήποτε θέλουμε να είμαστε - αλλά μόνο αν έχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να μας στηρίζει και όχι να μας σπρώχνει κάτω.
.
Ένα δέντρο μπορεί να αυξηθεί, αλλά μόνο αν δοθεί στις ρίζες του υγιές έδαφος.
Για όσους από εσάς εκεί έξω θα πρέπει να συνεχίσετε να κάθεστε στο θρανίο και να υφίσταστε την αυταρχική ιδεολογία των εκπαιδευτών, μην αποκαρδιώνεστε.
Έχετε ακόμα τη δυνατότητα να σηκώνεστε όρθιοι, να κάνετε ερωτήσεις, να είστε κριτικοί και να αποχτάτε τη δική σας άποψη .
.
Απαιτείστε ρυθμίσεις που θα σας δίνουν νοητικές ικανότητες που να σας επιτρέπουν να διευρύνετε το νου σας αντί να σας τον κατευθύνουν.
.
Απαιτείστε να υπάρχει ενδιαφέρον στην τάξη.
Απαιτείστε η δικαιολογία «πρέπει να το μάθετε αυτό για τις εξετάσεις» ότι δεν είναι αρκετά καλή για σας.
Η εκπαίδευση είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο , αν χρησιμοποιηθεί σωστά, αλλά να επικεντρώνεστε περισσότερο στη μάθηση παρά στο να πάρετε καλούς βαθμούς .
.
Για εκείνους από εσάς που εργάζονται στο πλαίσιο του συστήματος που κατακρίνω, δεν το κάνω για να σας μειώσω.
Η πρόθεσή μου είναι να δοθούν κίνητρα.
Έχετε τη δύναμη να αλλάξετε τις αδυναμίες αυτού του συστήματος.
.
Ξέρω ότι δεν γίνατε εκπαιδευτικός για να βλέπετε τους μαθητές σας να βαριούνται.
Δεν μπορείτε να δεχθείτε την εξουσία των διοικητικών οργάνων να σας λένε τι να διδάξετε , πώς να το διδάξετε , και ότι θα τιμωρηθείτε εάν δεν συμμορφωθείτε .
Το δυναμικό μας βρίσκεται σε κίνδυνο.
.
Για εκείνους από εσάς που εγκαταλείπετε αυτό το ίδρυμα μην ξεχνάτε τι έγινε σε αυτές τις αίθουσες.
Μην εγκαταλείψετε αυτούς που έρχονται μετά από σας.
Είμαστε το νέο μέλλον και δεν πρόκειται να αφήσουμε την παράδοση να μας σταματήσει.
Θα σπάσουμε τα τείχη της διαφθοράς για να αφήσουμε τον κήπο της γνώσης να αναπτυχθεί σε όλη την Αμερική.
.
Όντας μορφωμένοι σωστά, θα έχουμε τη δύναμη να κάνουμε τα πάντα και, το καλύτερο από όλα, θα την χρησιμοποιήσουμε μόνο για το καλό, γιατί θα είμαστε μορφωμένοι και σοφοί.
.
Δεν θα αποδεχθούμε τίποτα με επιφανειακή αξία.
.
Θα απευθύνουμε ερωτήσεις και θα απαιτήσουμε την αλήθεια.
Λοιπόν, στέκομαι εδώ.
Δεν στέκομαι εδώ ως απόφοιτος μόνη μου.
Διαμορφώθηκα από το περιβάλλον μου, από το σύνολο των συμμαθητών μου που κάθονται εδώ και με παρακολουθούν.
Δεν θα μπορούσα να το επιτύχω αυτό χωρίς όλους εσάς.
Ήσασταν όλοι εσείς που με κάνατε αυτό που είμαι σήμερα.
Ήσασταν όλοι εσείς που ήσασταν οι συναγωνιστές μου και η ραχοκοκαλιά μου.
Με αυτή την έννοια είμαστε όλοι αριστούχοι.
.
Τώρα υποτίθεται ότι πρέπει να πω αντίο σε αυτό το ίδρυμα, σε αυτούς που το υποστηρίζουν και εκείνους που στέκονται μαζί μου και πίσω μου,
αλλά ελπίζω αυτός ο αποχαιρετισμός να είναι περισσότερο ένα " θα σας δω αργότερα ",
όταν όλοι θα εργαζόμαστε μαζί για ένα παιδαγωγικό κίνημα.
.
Αλλά πρώτα, ας πάμε να πάρουμε αυτά τα χαρτιά που μας λένε ότι είμαστε αρκετά έξυπνοι για να το πράξουμε!